Okresowe wizyty w gabinecie stomatologicznym mogą pomóc w zapobieganiu potencjalnym dolegliwościom oraz sprzyjają wczesnemu rozpoznaniu niepokojących zmian. W rozmowie z nami lek. dent. Dawid Pisuk opowiada o istocie komunikacji w gabinecie, budowaniu zaufania i świadomości pacjenta.

Z jakimi problemami pacjenci stomatologiczni zgłaszają się do gabinetu najczęściej?

Podstawowe problemy, na które pacjenci zwracają uwagę, związane są najczęściej z pewnymi dolegliwościami lub kwestiami estetycznymi. W związku z tym ich obecność w gabinecie spowodowana jest głównie bólem w obrębie jamy ustnej lub niezadowoleniem z wizualnego stanu uzębienia. Najczęściej to my stomatolodzy zwracamy uwagę na pozostałe problemy, np. rozległe braki zębowe, zaburzenia zwarciowe, problemy stawowe, czy zmiany w obrębie tkanek miękkich jamy ustnej.

dawid-pisuk-lekarz-dentysta-niezbednik-zdrowia
Lekarz dentysta Dawid Pisuk | zdj. arch. prywatne

Niestety pacjenci często odkładają wizyty kontrolne w czasie, jednak dolegliwości bólowych już nie można tak łatwo przełożyć…

Zaradzić bólowi w naszym zawodzie można relatywnie łatwo – dolegliwości nieznanego pochodzenia to ułamek przypadków z jakimi mamy do czynienia.

W większości gabinetów stomatologicznych, naturalnym procesem opieki nad pacjentem jest stosowanie nowoczesnych narzędzi diagnostycznych, takich jak radiowizjografia, tomografia, które minimalizują ryzyko błędnego rozpoznania oraz kierują do zastosowania konkretnych zaawansowanych opcji terapeutycznych.

Standardem jest przeprowadzanie zabiegów w skutecznym znieczuleniu miejscowym. Dzięki temu coraz mniej pacjentów boi się wizyty u lekarza dentysty i decyduje się na ingerencję w uzębienie, w celu uzyskania zadowalającej estetyki a także, co ważniejsze, wyleczenia ubytków oraz wszelkich zmian w obrębie jamy ustnej.

Polecany artykuł:

Chcę mieć swoje naturalne zęby na starość! Ty też?

28.11.2019

Zmieniły się techniki leczenia, wygląd gabinetów stomatologicznych, a także forma komunikacji z pacjentem, jednak pomimo przemian, nadal wiele osób boi się wizyt u dentysty. Z czego może to wynikać?

Z pewnością nie rodzimy się z wrodzonym strachem przed stomatologiem. U dorosłych pacjentów lęk najczęściej spowodowany jest wspomnieniami z okresu w życiu, w którym byli leczeni w sposób dla nich traumatyzujący. Taki stan może wiązać się z doświadczeniami, kiedy pacjenci odczuwali ból w trakcie leczenia lub byli nieodpowiednio traktowani. Praca z taką grupą pacjentów polega wpierw na zbudowaniu zaufania, a nie samym podjęciu leczeniu. Z kolei u młodszych pacjentów, strach jest najczęściej wynikiem nieprawidłowego programowania przez rodziców. Mam na myśli stosowanie systemu kar i nagród o treści: „będziesz jadł za dużo słodyczy – pójdziesz do dentysty” lub „umyjesz zęby, to nie będziesz musiał iść do stomatologa”… Muszę przyznać, że niestety te (nie)magiczne zdania wypowiadane przez rodziców, słyszę regularnie nawet w gabinecie. Dlatego też wiele pierwszych wizyt dziecka u lekarze dentysty, to właśnie kilkukrotne spotkania adaptacyjne, które polegają na budowaniu zaufania – tym razem młodego pacjenta.

Co jest najistotniejsze w kwestii komunikacji z pacjentem?

Bez względu na etap leczenia, dla mnie, najważniejsza jest edukacja pacjenta oraz kompleksowe podejście do działań stomatologicznych. Nawet w przypadku, kiedy zawężam swoje czynności zabiegowe do pewnego wąskiego pola, diagnostykę opieram na całokształcie i pracuję wielokrotnie nad jednym pacjentem z profesjonalną higienistką i kilkoma wyspecjalizowanymi w danych dziedzinach lekarzami.

Polecany artykuł:

Jak osiągnąć piękny uśmiech?

28.08.2019

Jak wygląda planowanie leczenia?

Podstawą jest wysłuchanie pacjenta oraz poznanie jego oczekiwań, zanim rozpocznę diagnostykę. Każdy z nas jest niewolnikiem pewnych schematów, przyzwyczajeń i nie możemy zakładać, iż każdy pacjent będzie chciał tego samego. W miarę możliwości proszę pacjenta o skompletowanie dokumentacji medycznej z dotychczasowego przebiegu leczenia, następnie wykonuję pełną diagnostykę radiologiczną, a w przypadku wątpliwości analizuję szczegóły wykorzystując precyzyjną tomografię stożkową.

Samo rozpoznanie, zgodnie ze sztuką lekarską, obejmuje nie tylko uzębienie, ale także tkanki miękkie, stawy i okoliczne mięśnie.

Na podstawie zebranych informacji opisuję wstępnie harmonogram pierwszych wizyt, na które składają się higienizacja, leczenie stanów zapalnych oraz zmian próchnicowych. Po kilku wizytach pacjent otrzymuje szczegółowy plan całego leczenia w oparciu o dotychczasową diagnostykę i jego oczekiwania.

W jaki sposób zastosowanie planu leczenia wpływa na komunikację lekarza z pacjentem?

Często całokształt leczenia jest bardzo skomplikowany. Oczywiście wszystkie zabiegi oraz procedury omawiam z pacjentem na spotkaniu w gabinecie, jednak niektórzy potrzebują dodatkowo przemyśleć proponowane opcje terapeutyczne, co jest dla mnie w pełni zrozumiałe.

Uzyskując rozpisany plan leczenia w wersji papierowej, pacjent ma szansę zapoznać się z treścią także na osobności, przeanalizować i zadać pytania, jeśli pojawią się niejasności.

Szczegółowe rozeznanie, daje pacjentowi możliwość podjęcia w pełni świadomej decyzji o rozpoczęciu leczenia. Dzięki przekazaniu zarysu etapów leczenia, umożliwiamy osobie decydującej się na zabiegi zaplanowanie czasowe wizyt, aby nie kolidowały z jej prywatnymi planami oraz obowiązkami zawodowymi. Długofalowe, wieloetapowe leczenie, to w mojej ocenie pewnego rodzaju współpraca pomiędzy lekarzem lub zespołem lekarzy i pacjentem. Muszę przyznać, że zdecydowanie preferuję współpracę z pacjentami świadomymi, niż bezkrytycznie podchodzącymi do oferowanego leczenia.

Polityka cookies

Szanowny Użytkowniku,

Uprzejmie informujemy, że w naszym serwisie używamy plików cookies, do gromadzenia i przetwarzania danych osobowych w celu dopasowania treści i reklam, a także badania ruchu na naszej witrynie oraz zapewnienia poprawnego funkcjonowania strony, bezpieczeństwa oraz w celach analitycznych, statystycznych, dostosowywania strony do indywidualnych potrzeb Użytkowników. Kontynuowanie korzystania z serwisu bez modyfikacji ustawień przeglądarki jest równoznaczne z akceptacją zastosowania plików cookies. Szczegółowe informacje dostępne są w naszej Polityce prywatności.

Jeśli wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądarki, w celach marketingowych (obejmujących również analizę Twojej aktywności na stronach internetowych w celu określenia Twoich prawdopodobnych zainteresowań i dopasowania reklam do Twoich preferencji) kliknij przycisk “Akceptuję”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i może zostać w każdej chwili wycofane.

Akceptuję